dinsdag 14 december 2010

ProTiel bij de algemene beschouwingen 2011

De heer Kooijman (ProTiel): Mijnheer de voorzitter. De behandeling van de 2e Voortgangsrapportage en de programmabegroting zouden we een herhalingswedstrijd kunnen noemen, maar dan in slow motion. De stormen op financieel gebied zijn blijkbaar nog niet uitgeraasd volgens het college. De realiteit gebiedt te zeggen dat er, gelet op de aangekondigde kabinetsplannen, opnieuw forse financiële kortingen op ons zullen afkomen. Het zal de uitdaging worden dit in goede banen te leiden. Zullen
de Tielse ambities moeten worden heroverwogen? Zal niet voorkomen moeten worden dat het dak gaat lekken en de Tielse inwoners jarenlang met steeds weer opduikende financiële lekkages zullen worden opgezadeld? Onze visie is dat we het vizier voorlopig zullen moeten richten op instandhouding en het plegen van goed onderhoud en het niet uitvoeren van een ingewikkelde dure stedelijke inbreidingsplannen waarvoor geen middelen beschikbaar zijn. Deze plannen kosten immers veel eigen bijdragen en brengen verliezen en risico’s in de grondexploitatie met zich mee. Gelet op de
kabinetsplannen zal het meer van de ISV-gelden opdrogen en zal hieruit niet meer geput kunnen worden. De beschrijving en de waarschuwing in de risicomanagementparagraaf zijn hierover duidelijk. Welk risico wenst de raad te nemen? Gaan wij de inwoners voor vele tientallen jaren opzadelen met hogere lasten? Voor ProTiel is het duidelijk: er zullen keuzen moeten worden gemaakt, hoe moeilijk dat dan ook zal zijn.

De 2e Voortgangsrapportage.
De verwachting is dat het resultaat van 2010 op basis van de nieuwe informatie die wij onlangs hebben ontvangen lager zal uitkomen. De antwoorden op de gestelde
schriftelijke vragen hebben de nodige achtergrondinformatie opgeleverd. Op een aantal onderdelen hebben wij echter een andere keuze voor ogen en wel op de volgende. In programma 6, Openbare ruimte, wordt gemeld dat € 40.000,- over is van het project Grotebrugse Grintweg. Onze vraag is of dit bedrag opnieuw voor de openbare ruimte zal worden aangewend, bijvoorbeeld een bedrag van € 10.000,- ten behoeve van de verkeersveiligheid of voor kleine projecten, zoals schoolzones kan van het bedrag van € 40.000,- dat over is € 30.000,- worden besteed aan het versneld opheffen van
de vorstschade aan wegen, waarvan nog steeds sprake is? Is het mogelijk deze gelden binnen de post openbare ruimte opnieuw voor deze doelen te bestemmen?
Programma Maatschappelijke ontwikkelingen. Met betrekking tot de wijzigingen in de AWBZ en het opheffen van diverse reserves zijn wij van mening, dat de reserve WMO voorlopig dient te worden gehandhaafd. Met de stelselherziening, waarbij zaken van de AWBZ naar de WMO overgaan, is nog afgezien van andere beleidsvelden binnen de WMO sprake van risico. Samen met de fractie van GroenLinks hebben wij een amendement voorbereid om deze voorziening in ieder geval voorlopig in
stand te houden. De fractie van GroenLinks zal hierop zelf terugkomen. Voorts is melding gemaakt van het opheffen van het Fonds Grote Projecten, waarop ProTiel een iets andere kijk heeft. Volgens ons is het niet nodig dit fonds op te heffen en wij stellen voor hiervoor in de plaats een fonds Raadsprojecten in te stellen om eenmalige projecten vanuit de inwoners of de raad te steunen. ProTiel stelt de raad bij amendement voor het restant voor dit doel te oormerken.
Het amendement luidt als volgt.

Amendement 1.
“De raad van de gemeente Tiel, in vergadering bijeen op 10 november 2010;
gelet op het feit dat:
- de in 2008 ingestelde reserve Voorbereiding majeure projecten is bedoeld voor variabele doelen;
- het doel van deze reserve was het college snel op marktontwikkelingen te laten inspelen;
overwegende dat:
- het goed is het aantal reserves tot de noodzakelijke potjes te beperken;
- de voorbereiding van (bouw)projecten via de procedure van het blauwe boekje verloopt;
- er vanuit inwoners en/of belangengroepen initiatieven zijn die niet onder het wijkbudget vallen;
- de raad een fonds heeft eenmalige projecten te steunen dat gericht moet zijn op uitvoering van concrete projecten van beperkte omvang en bijdraagt aan een snelle oplossing van een concreet probleem; stelt voor de reserve Voorbereiding Grote Investeringen van € 64.246,- te storten in een fonds Raadsprojecten;
en gaat over tot de orde van de dag.”

Programmabegroting en het blauwe boekje.
Ik wil eerst ingaan op het blauwe boekje, omdat dit onderdeel is van de begroting voor wat betreft het accorderen van werkkredieten. Voor ProTiel is het
duidelijk dat het blauwe boekje een belangrijk sturingselement is voor de raad en de commissie Ruimte. In de begroting worden bij het weerstandsvermogen en de risico’s hierover belangrijke opmerkingen
gemaakt. Het twee keer per jaar rapporteren over de stand van zaken moet wat ProTiel
betreft in stand blijven. Het is onze plicht als raad hieraan sturing te geven en er controle op uit te voeren, maar het is ons volstrekt onduidelijk tegen welk bedrag als werkkrediet “ja” moet worden gezegd. Dat geldt helemaal voor wat betreft het bedrag voor de Westluidense Poort, maar dat punt zal in december a.s. in de commissie nog terugkomen. Wij willen hierover wel graag duidelijkheid, omdat het bedrag dat hiervoor in het blauwe boekje staat een ander bedrag is dan recent bij de
voorlichtingsbijeenkomst is aangegeven. Wij hebben al eerder aangegeven dat wij voor een aanpak van de kwelwaterproblematiek zijn en het is een goede zaak dat dit nu binnen het project Kanaalzone integraal wordt opgepakt. In de commissie Ruimte is gezegd dat we niet meer moeten spreken over de Klimaatdijk, laten we het nu maar
hebben over de Kweldijk. Of het een financiële kwelgeest zal worden moet nog worden afgewacht. De andere voornemens in het kader van het Waalfront en het Stationsgebied moeten onzes inziens voorlopig worden stopgezet. Dat houdt in dat er wat betreft ProTiel geen sprake van kan zijn dat ook maar één euro in te bouwen parkeervoorzieningen wordt gestopt. Mochten de plannen voor een dergelijke voorziening zeer goed financieel zijn onderbouwd en geen hoge lasten voor de inwoners
tot gevolg hebben, dan zal ProTiel haar standpunt herzien. Maatschappelijke verantwoording. Het minimabeleid en de algemene zorg voor het beheer van de
openbare ruimte vinden wij voor de komende jaren belangrijker dan een Cultuurkwartier en een parkeergarage. ProTiel maakt een andere keuze en wel de volgende. In 2011 zal vaart gemaakt moeten worden met het uitbreiden van Passewaaij 9 tot en met 11+ met daarin de nodige vrije kavels en het liefst welstandsvrij. Deze ambitie is in overleg met marktpartijen goed te realiseren en zal de komende vijf tot tien jaar een veel grotere structurele bijdrage uit het Gemeentefonds tot gevolg hebben. Daarnaast achten wij dit ook van belang, omdat er al jarenlang meer dan 2500 woningzoekenden in de gemeente Tiel zijn. In dit geval kiezen wij daarvoor in plaats van nu geld te steken in de Westluidense Poort. Wij vinden dat financieel niet verantwoord, het draagt niet bij aan areaaluitbreiding en ook niet aan het verder op orde brengen van hogere financiële bijdragen uit het Gemeentefonds. In dat kader dient ProTiel een motie in voor uitbreiding van Passewaaij in plaats van inbreiding van projecten in de binnenstad. De motie luidt als volgt.

Motie 2.
“De raad van de gemeente Tiel, in vergadering bijeen op 10 november 2010;
gelet op het feit dat:
- er in de gemeente Tiel nog steeds een groot aantal woningzoekenden is (ruim boven de 2500)
en hiervoor nauwelijks adequate huur- en koopwoningen beschikbaar zijn;
- de Crisis- en Herstelwet mogelijkheden biedt om dit proces te versnellen;
- inbreidingsprojecten relatief duur zijn en een groter risico vormen binnen de grondexploitatie en er binnen enkele jaren geen beroep meer kan worden gedaan op ISV-gelden vanuit rijk en provincie;
overwegende dat:
- een groot deel van de benodigde gronden reeds in bezit is van initiatiefnemers;
- de uitbreiding past in de reeds vastgestelde Structuurvisie en uitbreiding en realisatie van de
buurten 9 tot en met 11+ structureel zullen bijdragen aan de Tielse inkomsten van het rijk, inkomsten op basis van de WOZ, overige legesinkomsten en gelden op basis van de Grexwt;
verzoekt het college van burgemeester en wethouders in 2011 te starten met de voorbereidingen voor het opstellen van een ontwerpbestemmingsplan Passewaaij 9 tot en met 11+ en daarbij gebruik te maken van de Crisis- en herstelwet;
en gaat over tot de orde van de dag.”

De heer Spekman (D66): De motie is mij niet geheel duidelijk. U verbindt de Westluidense Poort, waar betrekkelijk weinig woningen zullen worden gebouwd, met de uitbreiding in Passewaaij. In de motie gaat het uitsluitend over woningen. Wilt u alleen geen woningen in de Westluidense Poort of wilt u het gehele plan niet? Mijn indruk is dat de woningbouw landelijk gezien geen grote trekker is. U werpt zich vaak op als deskundige, misschien kunt u ook hierover uw deskundig licht laten schijnen.

De heer Kooijman: De heer Spekman heeft het goed begrepen. ProTiel is niet tegen het plan Westluidense Poort, maar wij vinden het gezien de enorme risico’s op basis van de huidige gegevens niet verantwoord hiertoe nu over te gaan. Wij hebben laten uitrekenen wat areaaluitbreiding structureel voor de gemeente zou betekenen en daarnaast zijn er meer dan 2500 woningzoekenden, welk aantal de komende jaren op basis van demografische gegevens alleen nog maar zal toenemen. Bovendien zijn er gemeenten die veel problemen hebben met woningbouw, omdat zij zelf veel grond bezitten en daardoor te kampen hebben met enorme financiële verliezen in de grondexploitatie. Het is inmiddels bekend dat in Passewaaij een groot deel van de gronden al in bezit is van een corporatie of van bouwers. Toevallig is vandaag bekend geworden dat in de gemeente Rotterdam met marktpartijen overeenstemming is bereikt waardoor meer vaart in de woningbouw zal kunnen worden gebracht. Ik denk dat dit ook voor de gemeente Tiel belangrijk is. Dit heeft ook gevolgen voor de bereikbaarheid van Passewaaij. Wat ProTiel betreft blijft de status gelijk en hoeft die niet te verslechteren, zeker niet omdat in de Structuurvisie is opgenomen dat eerst
studie naar het verbreden van de Provincialeweg zal moeten worden gedaan voordat allerlei dure planstudies, zoals MER-procedures, voor de nieuwe westelijke ontsluitingsweg nodig zijn. Wij vinden dan ook dat we ons in deze begroting meer zullen moeten richten op het op peil brengen van de diverse onderhoudsposten voor onder andere sportaccommodaties in plaats van op nieuwe dure initiatieven, waarbij publiek-private samenwerking een belangrijk rol kan spelen. We moeten in
plaats van beleidsnota doen-nota’s schrijven en alleen zaken bespreken die alternatieven bieden en verschillende scenario’s kennen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten